6 februari 2023

Betalen voor fotosessie in natuurgebied is onbestaanbaar

SGP Overijssel windt zich op over het bericht dat Natuurmonumenten geld gaat vragen voor fotosessies in een natuurgebied. “De natuur is van ons allemaal”, vindt fractievoorzitter Dirk van Dijk.

Natuurmonumenten wil vanaf 1 maart geld vragen voor het maken van fotoreportages in natuurgebied Het Buurserzand bij Haaksbergen. Een geliefde plek voor onder andere bruidsparen om een fotosessie te doen. “Onbestaanbaar”, vindt Van Dijk. "We delen de verbazing en verontwaardiging in de Overijsselse samenleving, dat een organisatie die zoveel overheidsgeld en steun krijgt, bruidsparen laat betalen voor een fotoreportage in de natuur", aldus de fractievoorzitter.

Hij wil weten of het college van Gedeputeerde Staten deze verontwaardiging deelt en of zij bereid zijn om hierover in gesprek te gaan met Natuurmonumenten om ervoor te zorgen dat bruidsparen de mogelijkheid houden om zonder betaling fotoreportages in Het Buurserzand en andere door Natuurmonumenten beheerde natuurgebieden te laten maken.

Wie niet betaalt, kan een gebiedsverbod en een boete van 100 euro krijgen. De handhaving ligt in handen van boswachters en boa’s. “Wij kunnen dit niet laten gebeuren”, vindt Van Dijk. “Natuurmonumenten krijgt veel subsidie, zowel van de landelijke als provinciale overheid. Het is niet de bedoeling dat ze dan zelf ook nog eens een verdienmodel van de natuur gaan maken.”

De SGP-fractie hoopt dat de gedeputeerden Natuurmonumenten ervan te kunnen overtuigen dat dit een verkeerde stap is. Daarom stelt Van Dijk zijn vragen mondeling in de vergadering van de commissie Landbouw en Natuur van komende woensdag.