1 juli 2024

Algemene Beschouwingen bij de Perspectiefnota 2025

Algemene Beschouwingen bij de Perspectiefnota 2025 op 26 juni 2024 uitgesproken door fractievoorzitter J.J. Jonker:

Voorzitter,

De bekende bisschop Augustinus van Hippo, die leefde in jaar 354 tot 430, sprak de uitdrukking:  ‘Onrustig blijft ons hart, totdat het rust vindt in God’. Een belijdenis die de diepe werkelijkheid van ons bestaan raakt. We zijn hier vandaag voor het hier en nu, maar bedenk er is meer dan dat.

Er is veel onrust in de wereld. Onrust over het klimaat. Onrust over stikstof. Onrust over windturbines. Onrust bij onze inwoners en ondernemers wanneer beleid van de overheid hun leven en hun omgeving raakt. Onrust over huisvesting. Onrust over…. U vult het zelf maar in. De lijst is oneindig.

Voorzitter, een prachtige woonboerderij, gelegen aan het kanaal Almelo de Haandrik in Vroomshoop, heeft een treffend opschrift op de gevel:

“Repos Ailleurs”. De rust is elders.

We kunnen in veel dingen kunnen onze rust zoeken. Op onze kennis op onze welvaart, maar hoe groot de middelen die ons gegeven worden ook zijn. Het is tijdelijk en onvolkomen.

De SGP beoogt politiek vanuit het besef, dat de beginselen van Gods Woord ook op staatkundig terrein uitgangspunt dienen te zijn.

In de wetenschap dat niet alles kan, moeten er keuzes gemaakt worden. Verantwoorde keuzes moeten gemaakt worden met voldoende zicht op de werkelijkheid en moeten passen binnen het ‘huishoudboekje’ ofwel de financiële kaders van de provincie. Probleem is dat de wensen groter dan de portemonnee zijn.

We zien duidelijk de lijnen terug vanuit het Akkoord Schouder aan Schouder. Mooi is dat bij de verdere invulling de Staten voldoende betrokken wordt. Hou dat vol!

De nationale ombudsman laat in zijn rapportages zien dat de overheid niet voor iedereen betrouwbaar is. Het is zorgelijk dat er geconstateerd wordt dat inwoners en ondernemers in toenemende mate de kans lopen de dupe te zijn/worden van complex beleid. Met als gevolg dat overheid en inwoners elkaar niet meer begrijpen, waardoor de kloof nog groter wordt. Vraag aan GS: hoe gaat u de complexiteit nu concreet te lijf? (hoe pakken we nu concreet de bureaucratie aan? Hoe helpen wij onze inwoners en ondernemers en andere stakeholders, in de zorg zeggen ze hoe krijgen we de handen aan het bed i.p.v. achter het toetsenbord?)

De maatschappelijke opgaven waar we samen met andere overheden voor staan zijn niet mals.

Voor de SGP blijft: prioriteit om de PAS melders te helpen. Voor de terechte PAS-melders is handhaven is voor ons geen optie!

Dan de energietransitie. Vanuit de provincie moet de focus liggen op een betrouwbaar energienetwerk ook voor na 2030, De SGP dient daarvoor ook een motie in vandaag. We staan op een cruciaal moment om na het reces het  windbeleid vast te stellen. Ook zijn we benieuwd hoe het regeerakkoord van het nieuwe nog te installeren kabinet er uit gaat zien en welk effect het op ons provinciaal beleid gaat krijgen. We zullen dat t.z.t. moeten bezien.

De ruimtelijk puzzel wordt er niet eenvoudiger op nu ook defensie nadrukkelijk meer ruimte vraagt in onze provincie. Het zorgt voor onrust. Betrek de omgeving en ons. U zult begrijpen dat onze inzet ook gericht is op het behoud van landbouwgronden. Wat de SGP betreft vaart achter de woningbouwopgave. Voldoende woningen, vooral ook betaalbare woningen voor jongeren. Vraag: Voldoet de flexpool voor de gemeenten voldoende?

Er is veel meer te noemen, maar de tijd zit er op.

Dank aan de ambtelijke organisatie voor het vele werk wat gedaan is. En dat geldt zeker aan de vele vrijwilligers en mantelzorgers die zich inzetten de belangen van onze mooie provincie. Zonder hen kan de samenleving niet functioneren.

We wensen iedereen Gods zegen toe bij de uitvoering van hun taken en verantwoordelijkheden.

En onthoudt het: Repos Ailleurs!