23 oktober 2024

N35 vervolg

Er wordt toch een kostenraming gemaakt om te bezien wat het kost om de N35 vierbaans te maken. Dat is de uitkomst van een overleg dat de provincie voerde met het ministerie. De vorige minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, wees zo’n raming aanvankelijk af.

Eerder dit jaar diende Statenlid Lubbert Talen een motie in om inzichtelijk te maken wat zo’n vierbaansweg zou gaan kosten. Zodoende kunnen Provinciale Staten bij toekomstige besluitvorming beschikken over de volledige beslisinformatie en om de ambitie uit de Marsroute N35 2x2 op de agenda te houden.

“Het is een gemiste kans om het alternatief van een 2x2 stroomweg niet mee te nemen in de verkenning”, zei Talen in maart van dit jaar. “Als we dat later nog moeten doen, kost dat én heel veel tijd en misschien nog wel veel meer geld. Dat is weggegooid geld.”

Daar was Harbers het niet mee eens. “Er is afgesproken om uit te gaan van het wegbeeld van een regionale stroomweg, waarbij een toekomstige uitbreiding naar 2x2 niet onmogelijk is”, schreef hij in een brief. Maar volgens hem ontbrak een juridische grondslag voor een onderzoek naar zo’n uitbreiding.

Daarop is de provincie met het Rijk in gesprek gegaan, waarbij afgesproken is om wel inzichtelijk te maken welke kosten gemoeid zullen zijn met aanleg als 2x2 100 km/u weg. “Dit is inpasbaar in het lopende onderzoeksproces omdat de variant 2x1 100 ‘klaarvoor uitbreiding naar 2x2’ dit ook logischerwijze vraagt”, aldus Gedeputeerde Staten.

“Zo krijgen we toch waarom we gevraagd hebben”, stelt Talen in een reactie. “Daar zijn we Gedeputeerde Staten erkentelijk voor – en het biedt ook hoop op het in de toekomst uitbreiden van de N35. Regeren is nou eenmaal vooruitzien, en dat geldt ook voor de aanleg van wegen.”

N35 vervolg