28 juni 2021

SGP-Statenfractie brengt werkbezoek aan Erve Slendebroek

De SGP-Statenfractie, vergezeld door gedeputeerde Gert-Harm ten Bolscher, bracht onlangs een bezoek aan Erve Slendebroek. Eigenaar Jaco Visscher deed daar uit de doeken hoe hij een aantal jaren geleden het roer op zijn boerderij helemaal omgooide.

In een bijna duizelingwekkende hoeveelheid cijfers kreeg de fractie verschillende gegevens over de boerderij te zien en te horen. Maar ook wat er allemaal veranderde in de achterliggende jaren. Met een andere samenstelling van het voer verandert er veel op de boerderij.

De koeien van Erve Slendebroek krijgen verschillende soorten gras en kruiden te eten, maar geen voeding waarvan het genetisch materiaal kunstmatig is aangepast. “Eigenlijk zijn we aan het terugboeren”, lachte Visscher. Want in principe werkt hij op de manier die boeren honderd jaar geleden al toepasten.

Het voer dat de koeien krijgen, blijkt van invloed op de melk die zij produceren. De koeien van Visscher geven A2-melk. Over de ervaringen van mensen met die bijzondere melksoort, die op een handvol plekken in Nederland geproduceerd wordt, kon hij echter niet teveel vertellen. Dat wordt gezien als een gezondheidsclaim – en dat mag niet.

Wel nam hij de fractie mee naar de Sekdoornse Plas, vlak achter de boerderij. Dat ‘meertje’ is ontstaan door zandwinning. Twintig jaar geleden werd echter op een deel weer zand ‘teruggespoten’. Daarop is goed zichtbaar wat bodemleven is: er ligt gras op de plek waar kaal zand lag. Door met een schep een stukje uit de grond te halen, liet Visscher zien wat er allemaal bijkwam in die twintig jaar. Verschillende laagjes werden zichtbaar.

Visscher leidde de fractie ook rond in zijn stallen, waar de fractie de koeien van dichtbij kon bekijken. Dat boeren geen wrede dierenbeulen zijn, werd daarmee wel weer duidelijk. “We staan pal voor onze boeren en dat blijven we ook doen”, zegt fractievoorzitter Dirk van Dijk.

De SGP-fractie kijkt terug op een leerzaam werkbezoek. “We hebben veel geleerd over zuivel, over bodemleven en over het voeren van koeien”, blikt Van Dijk terug. “We zijn blij dat Jaco Visscher ons mee wilde nemen in de manier waarop hij zijn bedrijf leidt.”

SGP-Statenfractie brengt werkbezoek aan Erve Slendebroek