12 juli 2024

SGP verheugd: geen windturbines in Mastenbroekerpolder

Het Nationaal Landschap IJsseldelta blijft uitsluitingsgebied voor windturbines. Dat is het gevolg van een onderzoek dat de provincie Overijssel liet uitvoeren naar de mogelijkheden in de Mastenbroekerpolder. SGP-fractievoorzitter Jan Jonker is tevreden met deze uitkomst.

“We hebben ons hier hard voor gemaakt”, blikt hij terug. “Samen met de Partij voor de Dieren hebben we in 2022 het initiatief genomen om niet het hele Nationale Landschap IJsseldelta zomaar vrij te geven voor windmolens, maar om in goed overleg met de omgeving specifieke zoekgebieden windenergie aan gaan wijzen.”

Voor zulke zoekgebieden is in de polder Mastenbroek géén ruimte, is nu gebleken uit het onderzoek. “We kunnen ons voorstellen dat de bewoners van de polder hier heel blij mee zijn”, zegt Jonker. “Voor ons geldt dat niet minder. De weidsheid van de polder kan op deze manier intact blijven.”

En juist vanwege die weidsheid komen er geen windturbines: dat zou namelijk schadelijke gevolgen hebben voor de weidevogelstand in het gebied. “Het is goed dat hier oog voor is en dit is ook waarom het onderzoek is uitgevoerd”, merkt Jonker op. “We kunnen nu verder nadenken over andere manieren om bijvoorbeeld de tapijtindustrie van energie te voorzien. Zo is er steeds meer aandacht voor kernenergie, wat een mooie en duurzame oplossing zou kunnen zijn.”

Jonker benadrukt dat er windturbines op de juiste plekken moeten komen. “We blijven natuurlijk staan voor de afspraken over de maximale hoeveelheid windenergie die we gaan opwekken. Aan gemaakte afspraken wordt niet getornd.”

SGP verheugd: geen windturbines in Mastenbroekerpolder