30 juni 2020

SGP vraagt steun voor MKB

De SGP Overijssel stelt voor om in de provincie het midden- en kleinbedrijf te steunen middels een subsidieregeling. Ook VVD, CDA, Partij voor de Toekomst en Groep GO hebben hun handtekening onder het voorstel gezet. Doel van de regeling is om getroffen bedrijven sterker uit de crisis te laten komen.

Met de subsidie kan de provincie aan MKB-ondernemers de ruimte te geven om -juist nu- te investeren in medewerkers en de werkorganisatie een upgrade te geven. Jan Jonker: ”Dat heeft twee voordelen: je hebt een sneller herstel van je verdienmogelijkheden als bedrijf, en je kunt de gevolgen van de crisis voor medewerkers beperken.”

De partijen geven de voorkeur aan een laagdrempelige subsidieregeling, zodat die makkelijk opgezet kan worden. Wel geven de Statenleden een voorbeeld waar de regeling op gericht kan worden: sociale innovatie, waardoor vitaliteit, productiviteit en ontplooiing vooropstaan, medewerkersgerichte opleidingen en anders en slimmer (digitaal) werken en leren.

Ook vragen de partijen aandacht voor herstel en/of het creëren van nieuwe vraag naar producten of diensten. Het uiteindelijke doel van de subsidie is het behouden van banen. “Want deze crisis gaat voorbij, en om onze economie te herstellen hebben we alle kennis en talent die we samen bezitten nodig.”

De motie wordt woensdag D.V. 1 juli behandeld in de Statenvergadering.