24 februari 2017

VAN BOER TOT BORD. Eerlijk eten voor een eerlijke prijs!

VAN BOER TOT BORD

Eerlijk eten voor een eerlijke prijs!

Doelgroep:    veehouders, landbouwers, voedselverwerkers en verder iedereen die van een eerlijke boterham houdt
Aanvang:       D.v. 27 februari 2017, 19.45 uur, (inloop 19.15 uur), na afloop borrel
Locatie:         ZWOLLE, Hogeschool Windesheim (gebouw X), Campus 2-6 Zaal X1.77
Aanmelden:  Voor uw (kosteloze) aanmelding kunt u zich hier opgeven

Na korte bijdragen van een aantal sprekers is er gelegenheid voor het stellen van vragen. Tevens zal er een forumdiscussie plaatsvinden.

Sprekers

Elbert Dijkgraaf, Tweede Kamerlid SGP, woordvoerder Landbouw

De SGP is voor eerlijk eten op je bord. Boeren moeten daarvoor ook een eerlijke prijs betaald krijgen, zeker als zij veel aandacht en tijd besteden aan verbetering van de duurzaamheid van hun boerenbedrijf. Waar zet de SGP op in als het gaat om het behoud van een gezonde landbouwsector in Nederland? Wat is de komende tijd van belang voor producenten en verwerkers van voedsel? En hoe kunt u als consument en kiezer uw steentje bijdragen?

Bertus Doppenberg, Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV)

De toekomst van de melkveehouderij in Nederland staat onder druk. Kunnen melkveehouders nog een goed gezinsinkomen uit hun bedrijf halen? Voor een goed zuivelbeleid is het belangrijk dat boeren een eerlijke boterham kunnen blijven verdienen. Welke maatregelen zijn nodig om melkveehouders minder afhankelijk van overheidssubsidies te maken? De Nederlandse Melkveehouders Vakbond heeft daar een duidelijke visie op en wil daarover graag het gesprek aangaan.

Albert Schulp, Schulp Vruchtensappen BV, presentatie met bedrijfsfilm

Een familiebedrijf in de Vechtstreek dat al sinds 1861 appels en peren teelt en daarbij kwaliteit hoog in het vaandel voert. Het bedrijf vervaardigt ook puur en (h)eerlijk vruchtensap. Schulp BV verwerkt biologisch geteeld fruit en brengt zijn sappen met een Eko-keurmerk op de markt. Bij de productie wordt goed gelet op beperking van de milieubelasting: fruit komt bij voorkeur uit de regio en het bedrijf gebruikt alleen groene Boerderijstroom. Restproducten worden maximaal benut en al het afval wordt gescheiden. Een boeiend bedrijf om kennis mee te maken!

Jan Reinier de Jong, akkerbouwer te Odoorn

De heer de Jong beheert een akkerbouwbedrijf waar werk gemaakt wordt van duurzame landbouw. Zo is in 2016 op zijn bedrijf in Odoorn de eerste Veldleeuwerik Broedplaats van Nederland gerealiseerd.

Deze broedplaats laat zien welke stappen agrarische ondernemers kunnen zetten voor een toekomstbestendige sector. Daarnaast wordt voorlichting gegeven aan bezoekers, scholieren en andere geïnteresseerden. Zij kunnen zien en ontdekken wat het betekent om iedere dag te werken aan duurzaam geproduceerd voedsel. Ook is de broedplaats een mooie plek voor het testen van innovaties en het geven van demonstraties.

U kunt zich hier (kosteloos) opgeven voor deze avond