7 maart 2019

SGP wil openbaar vervoer en verkeer in Overijssel sterk verbeteren

Het openbaar vervoer in Overijssel kan echt veel beter,” zegt Niels Veerman (21) uit Grafhorst. De student Sociaal Juridische Dienstverlening is het jongste kandidaat-statenlid op de lijst voor de Provinciale Statenverkiezingen van 20 maart.

Volgens Veerman laat het bus- en treinvervoer in Overijssel nogal wat te wensen over. “Er gaan nogal wat studenten van uit Genemuiden naar het Hoornbeeck College in Kampen en die busverbinding is niet ideaal. Het is er heel druk en het inchecken gaat moeizaam. Dagelijks veel ergernis. Een halte dichterbij de school zou een oplossing zijn.

Slimme inzet
SGP-statenlid Gert Harm ten Bolscher stelt dat de provincie Overijssel van de rijksoverheid een budget krijgt voor het regionaal openbaar vervoer. “Helaas al jaren niet genoeg. De provincie heeft het verschil bijgepast, maar daar kun je natuurlijk niet mee doorgaan. Wij zijn voor een slimmere inzet op het openbaar vervoer en meer maatwerk voor bijvoorbeeld de studenten van het Hoornbeeck College.”

Houtje-touwtje
Veerman wil ook een verbetering van de spoorlijn Kampen-Zwolle. “De trein kan daar niet op volle snelheid rijden door de bodemgesteldheid en daarom stopt de trein ook niet bij het Zwolse station Stadshagen. De NS wil de dienstregeling nu aanpassen, maar de grote vrees is dat de treinen dan niet meer aansluiten in Zwolle. Maar wij zijn voor échte maatregelen en geen houtje-touwtje-oplossingen.

Zwolle Stadshagen
Ten Bolscher bevestigt dat over het Kamper lijntje al veel gezegd is. “De gedeputeerde kondigde eind vorig jaar aan de oplossing te hebben gevonden waardoor station Zwolle Stadshagen uiterlijk december 2019 in gebruik kan worden genomen. Verschillende concrete aanpassingen zijn toegezegd waardoor een stop op station Zwolle Stadshagen mogelijk is. Het voorstel lijkt me realistisch, maar we blijven het nauwgezet volgen.

Kampen
Veerman wijst ook op de Molenbrug over de IJssel bij Kampen. “Op de speciale parallelstrook voor landbouwverkeer en fietsers moet het landbouwverkeer heel lang wachten op groen licht. Daardoor rijden de landbouwers nogal eens door rood. Erg gevaarlijk, ook voor de fietsers,” zegt Veerman. “Stel de verkeerslichten daarom beter af.

Wegen
Ten Bolscher zegt dat verkeersveiligheid voor de SGP een belangrijk onderwerp is. “Op de provinciale wegen gebeuren vaak ernstige ongelukken. Bij de aanleg en het onderhoud moet rekening worden gehouden met optimale veiligheid van alle weggebruikers. Locaties waar veel ongelukken voorkomen willen we zo snel mogelijk aanpakken.